Tørrhet nedentil / Smerter under samleie kan behandles med laser

Tørre vaginal slimhinner / tørr skjede er en tilstand som ofte oppstår ved nedsatt mengde hormoner i kroppen.
Slimhinnen i skjeden blir da tynnere og tørrere, noe som kalles vaginal atrofi.
Tørrheten kan forårsake symptomer som sårhet, kløe og smerter ved samleie.
Det finnes behandling mot disse plagene.

Hvem rammes av tørr skjede?

Tørre vaginal slimhinner / tørr skjede i underlivet kan ramme kvinner i alle aldre, men oppstår ofte i og etter overgangsalderen. Tørrhet i underlivet i forbindelse med overgangsalder er mye vanligere en mange tror. Over 50% sliter med tørre vaginal slimhinner / tørr skjede /tørrhet nedentil som igjen gir svie og smerter under samleie.

Tørre vaginal slimhinner / tørr skjede forekommer ofte hos kvinner som nylig har født, ammer, har fjernet eggstokker eller går på hormonpreparater, slik som p-piller e.l.
Tørr skjede er også vanlig ved revmatiske sykdommer som Sjøgrens syndrom og hos pasienter som får behandling av kreft med antiøstrogen eller stråling mot eggstokkene.

Tørre slimhinner gir ulike plager

Plagene som følger med tørre vaginal slimhinner / tørr skjede kan gå sterkt ut over livskvaliteten. De tørre vaginal slimhinnene i underlivet kan føre til kløe, stikking, brennende følelse, svie og sårhet i både, skjede, skjedeåpning og området rundt skjeden i tillegg til smerter ved samleie

Symptomer på tørre vaginal slimhinner / tørr skjede

• tørrhet
  • kløe
  • brennende følelse
  • irritasjon
  • smerte eller svie ved samleie
  • blødning ved samleie

Vanlig årsak: mindre østrogen i kroppen

Tørre vaginal slimhinner / tørr skjede kan oppstå av flere grunner. De vanligste årsakene henger sammen med reduksjon av det kvinnelige kjønnshormonet, østrogen, i kroppen.

Østrogen sørger for at vagina holdes fuktig og frisk og opprettholder et normalt syrenivå i skjeden. Syren skaper et naturlig forsvar mot infeksjoner, både i skjeden og urinveiene.

Med lavere østrogennivåer svekkes denne syrebaserte forsvarsmekanismen og det naturlige smøremidlet i skjeden reduseres. Slimhinnen blir tynnere, mindre elastisk og mer sårbar.

Østrogenmengden kan bli redusert av flere grunner, slik som

• overgangsalderen
  • nedsatt funksjon i eggstokkene etter stråle- eller cellegiftbehandling
  • kirurgisk fjerning av eggstokkene
  • Lichen Schleosus
  • Sjøgren syndrom
  • tiden rett etter barnefødsel og under amming
  • nedsatt seksuell aktivitet
  • immunforstyrrelser
  • p-piller

Medisiner kan gi tørre vaginal slimhinner / tørr skjede

Noen kreftmedisiner kan føre til tørrhet i skjedens slimhinne. Allergimedisiner, som antihistaminer, p-piller, legemidler mot høyt blodtrykk eller medisiner mot depresjon kan også gi tørre slimhinner.

Sjøgrens syndrom kan gi tørre vaginal slimhinner / tørr skjede

Den autoimmune sykdommen Sjøgrens syndrom gjør at immunforsvaret angriper friskt vev i kroppen, særlig tåre- og spyttkjertlene. I tillegg til å gi symptomer som tørre øyne og tørrhet i munnen, kan sykdommen også redusere fuktigheten i vagina.

Andre tilstander i skjeden som også kan gjøre den tørr

Mangel på naturlig smøring i skjeden kan også forekomme ved tilstander som

• bakterieinfeksjon
  • kronisk soppinfeksjon
  • seksuelt overførbare sykdommer
  • skade mot skjeden

Smerter ved samleie

Tørre vaginal slimhinner / tørr skjede kan føre til at kvinner opplever smerter ved samleie. Mange unngår å være intime med sin partner, noe som kan forringe livskvaliteten. Tynne slimhinner og mangel på fuktighet og gjør skjeden mer sårbar for små sår, rifter og infeksjoner. Men det finnes behandling.

Behandling av tørre vaginale slimhinner

Mange sliter uten å få hjelp. Damer synes ofte det er flaut å ta opp problemet med fastlegen sin siden dette har vært et tabu emne som det ikke snakkes høyt om. En del prøver å avhjelpe situasjonen med glidekremer men mange er ukomfortable med dette.

De fleste, selv leger vet ofte ikke at det finnes en enkel metode som er kommet til Norge for å bedre på dette problemet. MonaLisa touch laserbehandling er svært effektiv for å bedre vaginal slimhinnen slik at den forynger seg og produserer fukt. Den nye Prp behandlingen ( o-shot ) med bruk av eget sentrifugert blod er også en metode for forbedring av hudstruktur og lystfølelse i underlivet. Begge disse metodene utfører vår erfarne gynekolog ved Hud og Laserklinikken.

Vaginal Atrofi