Hva er klamydia?

Klamydia er den hyppigeste kjønnssykdommen hos både kvinner og menn. Infeksjonen skyldes bakterien Clamydia trachomatis. Ubehandlet kan klamydia føre til sterilitet og redusert fruktbarhet hos kvinner. Klamydia er mest utbredt blant seksuelt aktive under 25 år.Regelmessig testing er nødvendig for å avdekke sykdom

Hvordan smitter Klamydia?

Klamydia smitter ved slimhinnekontakt, ved vaginal eller analt samleie.Den eneste måten og beskytte seg mot klamydia er  å alltid bruke kondom ved samleie.Nyfødte barn kan få øyebetennelse dersom moren har klamydia på det tidspunktet fødselen finner sted.

Symptomer

Tiden fra smitte til symptomer er 5-14 dager. Det er viktig å merke seg at 60-80 % av de som er smittet, ikke vil få infeksjon i kjønnsorganene og dermed være symptomfri. Du kan altså være smittet uten å ha symptomer.

Symptomer hos menn:

• Utflod fra urinrøret
  • Hyppig vannlating
  • Betennelse i bitestikkel
  • Kløe eller utslett på penishodet

Symptomer hos kvinner:

• Utflod fra skjeden
  • Uregelmessige blødninger utenom menstruasjonene
  • Svie ved vannlating
  • Småblødninger etter samleie
  • Bekken-infeksjon kan føre til magesmerter
  • Kan i verste fall føre til sterilitet.

Klamydiatest

De fleste merker ikke at de er smittet med klamydia. Derfor er en test nødvendig for å vise om du har infeksjonen eller ikke.
Dette kan utføres ved en urintest for menn og en enkel test med vattpinne for kvinner.

Test deg for klamydia

• om du har symptomer,
  • du har fått ny partner,
  • du har hatt sex uten kondom og du ikke er sikker på at partneren ikke har klamydia