Hva er keratosis pilaris?

Keratosis pilaris eller hyperkeratosis pilaris er en forstyrrelse i forhorningen av huden (keratiniseringen) rundt hårfolliklene. Tilstanden er karakterisert ved masse små nupper på utsiden og baksiden av overarmene, ryggen, lår og rumpeballer. Huden kan se ut som om man har gåsehud, og den kan kjennes som sandpapir.

Det er en tilstand hvor det dannes et overskudd av keratin som kan tette igjen hårfollikler (hårsekker) på huden. Tilstanden er svært vanlig. Den kan dukke opp allerede før 10 års alderen, får en oppblussing under puberteten.

Hva forårsaker keratosis pilaris?

Tilstanden skyldes en overproduksjon av keratin, som utgjør det ytre laget på huden vår (hornlaget) og som negler og hår også er laget av. Keratinet klumper seg sammen til små opphøyninger og kan også tette igjen hårsekker. Tilstanden er ufarlig, men den kan oppleves kosmetisk skjemmende.

keratosis

Årsaken til hudforstyrrelsen er ukjent, men den forekommer ofte sammen med tilstander med tørr hud. En mener videre at varme dusjer/ bad kan forverre tilstanden, samt tettsittende klær som forårsaker mye gnissing mot huden.

Behandling av Keratosis pilaris

Dette har vært en vanskelig tilstand å behandle. Det har imidlertid hos mange vist seg svært effektivt med :

• ZO Medical Cebatrol
  • ZO Medical Vitascrub
  • Zo Oraser Body Emulsion
  • ZO Medical Retamax
  • Forsiktig med varme dusjer og bad
  • Løstsittende klær som ikke gnisser

Les mer om ZO Medical hjemmeprodukter og ZO skin Health og ZO Medical hjemmeprodukter.