Hva er Dekas smartxide2 laser / Fraxellert laser?

I de senere årene har det vært en stor utvikling i estetiske behandlings metoder, disse kan være med på å bremse aldringstegn, og å bedre på skader som huden allerede har pådratt seg. Vår fraxellerte co2 laser er det beste på markedet for dette bruk.

Laseren vi bruker her på Hud og laserklinikken i Ørsta, er en CO2 laser med fraxellert skanner fra DEKA som heter SmartXide2.

Fraxellert laser setter kontrollerte og punktvise små tuneller eller hull ned i huden, omgitt av friskt vev. Ved at vi stimulerer dermis, vil kollagenproduksjonen øke. Det at der er friskt vev innimellom «skadene» man lager, bidrar til en raskere tilheling og dermed mindre nedetid. Det var en stor revolusjon da denne nye metoden kom og erstattet den gamle laserpeel metoden som fjernet hele den ytterste huden, noe som krevde lang tilhelingstid. Denne metoden gir også mye mindre risiko for bivirkninger. Vi kan forhåndsbestemme hvor dype og tette tuneller vi skal lage, alt etter utgangspunktet ditt, hvilket område vi behandler og ditt ønskede resultat. En må gjerne ha flere behandlinger.

Fraxellert laser behandling er sett på som en av vår tids mest effektive for å redusere rynker, arr, porer, pigmentflekker, aknearr. Den kan i noen tilfeller forbedre til og med strekkmerker. Den gir en fantastisk glød og jevnere hudfarge/hudtone. Man kan med sikkerhet også utføre behandlingen på mer delikate hudområder, som f.eks helt inn til øyet.

Laseren inneholder også radiofrekvens, i tillegg til CO2. Ved å også stille inn på radiofrekvens gjør det kan vi øke effekten av den fraxellerte ablative strålingen i hudforyngende behandling og på arr. Denne kombinasjonen bruker vi ofte rundt munnen og på halsen.

Hva kan Decas SmartXide2 laserbehandling bedre på?

Fraxellert laser behandling minsker fine linjer og rynker, myker opp dypere rynker og du får en glattere hud med mer glød. Den fjerner i stor grad også pigmentflekker, og det blir en merkbar forbedring i hudtone. Huden blir mer jevn og strålende. SmartXide2 behandlingen stimulerer også til ny kollagenproduksjon fra innsiden slik at den gir en viss hudoppstramming.

Hvilke områder kan behandles?

• Ansikt
  • Hals
  • Øvre bryst
  • Hender
  • Mindre områder på kroppen
  • Mindre partier i ansiktet som overleppe, øyeparti o.l.

Hvem egner seg til Dekas SmartXide2 laserbehandling?

• De med lys hud egner seg aller best.
  • De som ønsker en bedring av pigmentflekker, fine linjer, rynker, slapp hud, grove porer og arr.
  • De som ønsker merkbare resultater med minimal tilhelingstid.
  • De som har en hektisk livstil, eller ikke kan være lenge borte fra jobb.
  • De som ikke kan tenke seg kirurgisk behandling.

Hvem kan ikke ta Dekas SmartXide2 laser?

• Gravide og ammende.
  • De med mørkere hudfarge, pga fare for hyperpigmentering etter behandlingen.
  • De som har en hudsykdom som gir svært sensitiv hud, som for eksempel psoriasis og eksem i ansiktet.
  • De som får kraftig pigmentering (brun hud) ved for eksempel skrubbsår.
  • Tar man Tretinoin (a-vitaminsyre), må denne seponeres minst fem dager før behandlingen.
  • Vi behandler dessverre ikke personer som behandles med Prednisolon, Metotrexat, Dalacin, Isotretinoin(vente 1 år etter avslutta behandling) og diverse psykofarmaka
  • Du kan heller ikke ta SmartXide2 behandling om du har en pågående infeksjon i ansiktet, for eksempel herpes zimplex (munnsår), eller bakterieutbrudd som ett aktivt kviseutbrudd, da må behandlingen utsettes til dette er ferdig behandlet. Alle som har herpes simplex må forbehandles medikamentelt.
  • Vi behandler heller ikke personer med sterkt nedsatt immunforsvar, eller personer som lider av alvorlig sykdom.
  • Vi er og forsiktige med å behandle personer som vet at de danner keloide arr (arr som vokser utover og blir som kuler i huden i varierende grad).
  • Personer som tar blodfortynnende medikamenter, kan behandles, men det er viktig å være oppmerksom på at det da er helt vanlig at det pipler litt blod fra det behandlede området rett etter behandlingen. Det samme gjelder de som tar Tran og Omega 3.
  • Vi behandler ikke personer med vitiligo.

Bivirkninger som kan oppstå:

• Hyperpigmentering. Dette er mest vanlig hos de med mørkere hudfarge, eller personer som blir fort brune i sol. Det er viktig å vite at man er utsatt for hyperpigmentering i 2 måneder etter behandlingen, og må da være spesielt varsomme i sola. Smør deg med faktor 50, og påse at du unngår sol akkurat på de behandlede områdene.
  • Hypopigmentering kan forekomme, men er svært sjeldent sett ved denne behandlingen.
  • Infeksjon i huden kan forekomme. Det er derfor veldig viktig med hygienisk hjemmestell, og viktig å ta raskt kontakt med Hud og Laserklinikken ved mistanke om infeksjon. Dette kan behandles på en enkel og sikker måte med bl.a. antibiotika.
  • Arr kan forekomme hos personer som danner keloide arr, dette kan skje i forbindelse med en infeksjon.

Prisliste

Du kommer til en konsultasjonstime på Hud og Laserklinikken der går vi igjennom all informasjon som er viktig for deg å vite i forhold til behandlingen, og du får stille spørsmål om alt du lurer på. Du får med deg hjem informasjonspapirer, egenerklæringskjema og samtykkeskjema som du tar med deg tilbake ferdig utfylt på behandlingsdagen., eller en fyller de ut med en gang om du ønsker det. Du får kjøpt med deg Acyklovir/Zovirax, dette er forebyggende tabletter mot forkjølelsessår (Herpesvirus). Hele 80% av befolkningen har dette viruset i kroppen, derfor er det viktig å ta denne medisinen som avtalt. Du skal starte med Acyklovir/ Zovirax dagen før behandlingen, som foreskrevet. Kjøp med deg 3 flasker med Imsdal vann og Mesoft usterile kompresser 10 ganger 10 cm. Videre kjøper du ZO Skin Health Post Procedure Recovery System her hos oss for en raskere og bedre tilheling etter behandlingen.

Behandlingen medfører noe ubehag fra varmen, og vi bruker derfor lokalbedøvende krem. Denne påsmøres ca 1-1,5 t før selve behandlingen.

Behandlingen tar fra ca. 15 min (rundt øyne og overleppe) til ca 30 min (hele ansiktet).

Etter fraxellert laser behandling smøres ansiktet med en antiseptisk og tilhelende krem. Vi anbefaler at du kjøper med deg ZO Medical sitt Postpeel kit, til bruk etter behandlingen for en raskere tilheling og med bedre grunnlag for et komplikasjonsfritt forløp.

Umiddelbart etter behandlingen, vil huden være rød og etter hvert kommer det også hevelse til. Det kan forekomme noe væsking. Huden kan kjøles ned med kalde omslag.

Det er ulikt hvor mange dager man er rød og hoven- alt etter hvor intensivt man har gått til verks, men vi pleier å si at etter 3-6 dager kan man fint gå på jobb igjen. Man kan sminke seg når huden er tilhelet.

Det anbefales at man tar 2-3 behandlinger, men dette er også individuelt- alt etter ønsket resultat og hvor intensivt man går til verks på hver behandling.

Vi ønsker å ha alle kunder inn på kontroll en uke og fire uker etter behandlingen.