Visste du at lekkasje, også kalt urininkontinens faktisk er et svært utbredt problem blant kvinner?

Inkontinens er altså fagordet for lekkasje. Du tenker kanskje automatisk at dette dreier seg kun om den eldre generasjon, men faktisk så er det mange yngre som også sliter med dette. Problemet er størst hos den kvinnelige delen av befolkningen, og er ofte relatert til svangerskap og fødsel. Les mer på helsenorge.no

Urininkontinens er helt ufarlig, men kan fort bli et hinder for hverdagslige aktiviteter, og sosiale settinger.

Det er to typer inkontinens: stress-inkontinens og urge-inkontinens, eller en blanding av disse- som da kalles blandingsinkontinens.

Stress-inkontinens
Om du opplever spor av lekkasje når du hoster, ler, nyser, løfter tungt eller eksempelvis hopper på trampoline, så har du sannsynlig det vi kaller stressinkontinens. Grunnen til at man her får ufrivillig vannlatning er økt trykk i bukhulen. Dette er den vanligste formen for inkontinens hos yngre kvinner.

Urge-inkontinens
Føler du en plutselig og sterk trang til vannlatning, og opplever lekkasje før du rekker toalettet, så har du trolig det som kalles urge-inkontinens eller såkalt trang-inkontinens. Mange kan oppleve en blanding av de to typene, og i det tilfellet starter man gjerne opp behandling rettet mot den mest plagsomme tilstanden.

Fra barndommen var det å tisse på seg noe som var forbundet med skam, og fortsatt er det mange tabuer rundt temaet. Selvsagt kan det oppleves som sjenerende og belastende i voksen alder å ikke klare å holde på vannet, for eksempel ved noe så trivielt som en god latter med venner. Mange kvir seg for å trene, og kutter det heller ut. Mange føler seg konstant «skitne».

Det at man kan føle seg hindret i enkle, hverdagslige aktiviteter, kan føre til en uheldig livsførsel og i verste fall sosial isolasjon. Da urinlekkasje gjerne er et tema som vi ikke snakker om, kan det bidra til at de mange kvinnene som opplever det føler seg unormale- på tross av at hver tredje kvinne opplever det. Vi må tørre å snakke om det og slik normalisere det, og vi som helsepersonell må opplyse folket om at hjelpen er der- og at det ofte ikke skal så mye til.

Mange kommer seg langt med bekkenbunnstrening, om denne blir riktig og jevnlig utført. Knipeøvelser er en enkel form treningsform når det kommer til å styrke bekkenbunnsmuskulaturen. Der finnes flinke fagpersonell som kan gi gode treningsopplegg og veiledning når det kommer til akkurat dette. Kort om bekkenbunnstrening her

Dessverre er det slettes ikke alle som kommer i mål med trening, og da kan det være godt å vite at det heldigvis finnes andre gode og relativt enkle behandlinger som kan få bukt med problemet.

Ved Hud og laserklinikken i Ørsta tilbyr vi to ulike behandlinger for kvinner som sliter med ufrivillig vannlekkasje- den ene er kirurgisk og den andre er non-invasiv.

Som en av få klinikker i landet, tilbyr vi behandlingen Mona Lisa Touch, som er en innovativ, gynekologisk laserbehandling. Behandlingen representerer null nedetid og du kan gå rett tilbake til ditt daglige virke etter behandlingen. En behandling tar kun 5-6 minutter, og det er anbefalt å ta tre behandlinger med ca en måneds mellomrom. Laseren har god effekt på tørre vaginalslimhinner, lettere urininkontinens og for å stramme opp nedentil kan være med på å bedre urinlekkasje.

Er lekkasjen mer uttalt, anbefales det etter utredning et lite kirurgisk inngrep ved hjelp av slyngeplastikk. Operasjonen kalles TVT-O og er en forkortelse for Tension Free Vaginaltape Oburator. Dette er den nyeste og sikreste metoden for å behandle stressinkontinens. Dette er som sagt et lite kirurgisk inngrep som kan gjøres i enten lokalbedøvelse eller under en lett narkose. Det er forbundet svært lite smerter etter operasjonen, og de fleste er raskt tilbake på jobb.